12. 5. 2012

Třetí čtení novely Zákona na ochranu zvířat proti týrání ze dne 9. 5. 2012

     Novela sama o sobě je velkým přínosem v tom, že při prokázaném týrání je možno uplatnit sankce propadnutí vlastnictví ke zvířeti a zákaz vlastnění zvířete až na 3 roky. Je ale otázkou, jak se to v praxi bude aplikovat, protože o tom budou rozhodovat obecní úředníci ve správním řízení a všichni víme, jak to vypadá. Budou tu navíc náklady na zvíře za jeho ubytování a stravu, než se najde nový majitel, a do toho se obcím dobrovolně nechce.

Další důležité pozměňovací návrhy neprošly, viz vyjádření poslankyně Klasnové pro tisk:
     9. 5. 2012 sněmovna Klasnové neschválila pozměňovací návrhy zákona proti týrání zvířat. Bez rozpravy přistoupila sněmovna k hlasování o zákonu proti týrání zvířat. Pozměňovací návrhy podala minulý týden také Kateřina Klasnová. Ani jeden však nebyl přijat. "Zejména v případě neexistující definice útulku mne to opravdu mrzí," podotkla předsedkyně poslanců VV. 
     Tři pozměňovací návrhy Kateřina Klasnová načetla při druhém čtení zákona i po konzultaci s občanskými sdruženími, na prvním místě s SOS - zvířata v nouzi, a také s Komorou veterinárních lékařů. "Za stěžejní jsem považovala dva, a to definici útulku a doplnění Komory veterinárních lékařů do poradního orgánu ministra. Když už musí další poradní orgán vůbec existovat, pak účast KVL v něm považuji za naprosto logickou. Co se útulků týká, dnešní nedefinovaný stav nahrává různým podvodníčkům, kteří například dostávají charitativní dary, jako krmivo, - a to pak rozprodávají dál, aniž by se příliš starali o samotná zvířata. Přitom ale nejsou vedeni jako útulek, a tak je Státní veterinární správa nemůže plně zkontrolovat," řekla Klasnová. Státní veterinární správa se totiž odvolává na pravidla pro zájmové chovy, v nich může zkontrolovat maximálně očkování zvířat. "V evropském právu přitom definice útulku existuje a myslím, že by zvířatům a poctivým provozovatelům pomohla i u nás," doplnila Klasnová. Třetím návrhem, který nebyl přijat, pak hodlala Klasnová aspoň vyprovokovat diskusi na téma práv a povinností obcí při regulaci zvířat.
     Milan Kaucký z SOS - Zvířata v nouzi byl po hlasování zklamán. Jak ale řekl, účet politikům vystaví před volbami všichni, kdo se o zvířata opravdu chtějí starat a bránit jejich týrání.
     Klasnová také hlasovala pro povolení vstupu policie do soukromého obydlí v případě podezření na týrání zvířat: "Nemyslím, že by postup policie byl zneužíván kvůli týraným akvarijním rybičkám, jak někdy odpůrci i z řad poslanců argumentují. Všichni ale známe případy, kdy v bytě bylo nalezeno několik podvyživených psů, kdy se na soukromé zahradě nekontrolovaně množily kočky, zvířata pak obtěžovala okolí, přičemž sama velmi trpěla... Právě tomu musí mít policie právo zabránit."

     V kuloárech byly i takové hlasy, že pokud by se prosadilo do §13b místo slova "může" slovo "má", znamenalo by to pro obce povinnost uplatňovat regulaci populace toulavých a opuštěných zvířat, přispívat na kastrace, zvýhodňovat lidi, kteří o tato zvířata pečují, a další věci, které zákon obsahuje. A prý by to pak vedlo k vysávání obecních rozpočtů a hromadnému zneužívání.
Za prvé, opět poslanci prokazují že neumí ani správně česky, protože povinnost ukládá až slovo "musí". 
Za druhé je to urážka všech, kteří na tato zvířata přispívají z vlastních kapes a věnují ochraně zvířat bezplatně svůj čas. Každý prostě především jiné posuzuje podle sebe.
V příštích volbách se musíme spojit a pokud možno tyhle strany už jen do PS pustit s minimální účastí.

***

Ve Fragmentech vyšel vysvětlující článek Milana Kauckého k pozměňovacím návrhům podaným Kateřinou Klasnovou http://www.fragmenty.cz/iy099789.html:

Novela Zákona na ochranu zvířat proti týrání – 
proč se ministerstvo zemědělství brání připomínkám z praxe

     V současné době jde v poslanecké sněmovně v programu 38. schůze druhé čtení novely zákona č.246/1992 Sb. Novela přináší řadu pozitivních změn pro ochranu zvířat. Bohužel ministerstvo zemědělství (dále jen MZe) odmítlo v připomínkovém řízení řadu návrhů změn, vycházejících ze znalosti z praxe. I později kategoricky odmítalo jakékoli kompromisní návrhy. Z odůvodnění MZe k zamítajícímu stanovisku ale jednoznačně vyplývá, že jejich pracovníci, včetně ministra Bendla, nemají v řadě věcí naprosto žádné povědomí o realitě skutečného života. Ministr Bendl odmítl rezolutně i jakoukoli schůzku s Komorou veterinárních lékařů ČR (dále jen KVL) a zástupci dobrovolných organizací na ochranu zvířat, kde by bylo možné vysvětlení vzájemných stanovisek a doložení skutečné situace v praxi.

     První z požadovaných změn zákona je zařazení definice útulku pro opuštěná zvířata do § 3 ve znění bb) Útulkem je každé zařízení, které pečuje o zvířata a nabízí je k fyzické či virtuální adopci, anebo hradí svůj provoz, nebo jeho část, ze sponzorských darů.
(Pojem zařízení definuje písmeno v) tohoto paragrafu.)
Důvodem je, že nikde v zákonech není specifikováno, co se útulkem přesně rozumí. Veterinární správa se na tuto skutečnost odvolává a zařízení, které nemá provedenu jako útulek přímo kolaudaci stavebním úřadem, zásadně považuje za zájmový chov. V takových zařízeních pak kontroluje pouze očkování proti vzteklině s odůvodněním, že nic jiného jim zákon neumožňuje. Toho zneužívají různé právní subjekty a o zvířata se řádně nestarají, nevedou evidenci a zařízení jim často slouží za zdroj obživy, kde doslova parazitují na darech určených pro zvířata. Zvířata hromadí a odmítají dávat do fyzické adopce. Přitom se o zvířata velmi často ani řádně nestarají. Proto pokládáme za nutné, aby do pojmu, který bude v zákoně specifikován jako „Útulek“, patřila veškerá zařízení, která fakticky tuto činnost provozují, a aby v nich bylo možno provádět řádné kontroly.
      Zároveň by se to mělo týkat i domácích „mikroazylů“, kde se také velice často jedná o nemalé počty zvířat, zvláště koček, umístěných v bytových prostorech
      Argument ministerstva je, že neprovádění kontrol KVS (pozn.: Krajská veterinární správa) je věcí metodického řízení SVS (pozn. Státní veterinární správa). Problém je, že vydávání útulků za zájmové chovy je přímo oficiálním stanoviskem SVS. Dokladem je audiozáznam z jednání na SVS pořízený se souhlasem SVS. Těžko tedy může SVS metodicky řídit své podřízené, pokud je její stanovisko v jednoznačném rozporu s argumenty MZe uvedenými v zamítavém stanovisku k definici útulku.
     Uvedený návrh definice útulku právě přesně reaguje na argumenty SVS, proč není možné kontrolovat zařízení, která nejsou přímo zkolaudována jako útulek.
      Navíc byl po našem jednání bez náhrady zrušen metodický návod SVS pro provoz a kontrolu útulků, aby se ochranáři neměli na co odkazovat. To jednoznačně dokládá nechuť SVS k této činnosti, na kterou nemá SVS ani dost personálu a evidentně je jí na obtíž.

     Druhou požadovanou změnou je změna v § 13b odst. (1)  slova může za slovo tak, aby znění bylo: odst. ( 1)“ Obec k regulaci populace toulavých a opuštěných zvířat provést: ... následuje výčet postupů pro udržení populace toulavých a opuštěných zvířat žijících na společném území s lidmi v mezích, které zaručí snížení zdravotních a dalších rizik na únosnou mez. Ale to pouze v případě, že se tato činnost bude provádět systematicky a soustavně, jak i v odůvodnění uvádí samo MZe.
    Bohužel  obce  nejen že opatření provádějí pouze nahodile a ne soustavně, ale spousta obcí neprovádí žádná opatření a navíc sankcionuje občany, kteří tuto činnost provádějí ve svém volném čase a na své náklady. Samozřejmě ta nesrovnalost se záměrem zákona vyplývá pouze z neznalosti a nekompetence odpovědných úředníků, jejichž kvalifikací je často pouze pracovní smlouva.
     Právě proto je důležité mít v zákoně slovo "má", které vyjadřuje jednoznačně doporučení státu, jak správně postupovat.
     Ze zamítavého odůvodnění MZe vyplývá, že nezná správně význam českých slov. Nechápe rozdíl mezi slovy "může", "má" a "musí". Slovo "má" dle MZe vyjadřuje příkaz a ne pouze doporučení. Nabízí se pak otázka gramotnosti a kompetence takovýchto státních činitelů.
     MZe odmítlo i provedení vysvětlující metodiky k tomuto paragrafu pro obce, kterou by pro MZe ochranáři provedli zdarma. Metodika by přitom mohla být platnou oporou v jednání s neznalými místními úředníky pro dobrovolníky, kteří se o své vůli, ve svém volném čase a na své náklady snaží naplnit dikci zákona, kterou by měly provádět samy obce.

     Posledním kompromisním požadavkem je úprava § 21 odst. (1), který určuje složení ústřední komise na ochranu zvířat (dále jen ÚKOZ).
     ÚKOZ je odborným poradním orgánem ministra ze zákona. Momentálně je valná většina členů přímo finančně závislá na státní správě, tedy i na samotném ministrovi. V této souvislosti je přímo zarážející skutečnost, proč se tak vehementně ministr Bendl brání, aby členy ÚKOZ byli přímo ze zákona jmenováni i odborníci z praxe, finančně nezávislí na státní správě. Co jiného, než zákon a jeho dodržování je zárukou, že se ministr neobklopí pouze svými přisluhovači, o jejichž finančním ohodnocení rozhoduje on sám?
     Právě proto byl podán pozměňovací návrh, který by za neopominutelného člena ÚKOZ ze zákona ustanovil alespoň jednoho zástupce Komory veterinárních lékařů ČR. Tento návrh podporuje nejen KVL, ale i řada dobrovolných ochranářských organizací.
     Dokladem zásadních důsledků malé účasti nezávislých odborníků z praxe na doporučení dávaných ministrovi pro jeho rozhodování je i nekompetentní zdůvodnění zamítavého stanoviska MZe, kde jako argumenty  jsou často uvedeny smyšlené důvody, které jsou na hony vzdálené realitě v trénu. Přitom KVL je jediná profesní organizace, sdružující odborníky zabývající se léčbou a péčí o zvířata v praxi, a navíc finančně nezávislá na státních orgánech. Je tedy jedinou odborně fundovanou nezávislou organizací, která je schopna zaručit demokratický princip rozhodování ministra v otázce ochrany zvířat.
     Z uvedeného důvodu se naskýtá úvaha, neměli-li být nejen zástupci KVL neopominutelnými členy ÚKOZ, ale i se zároveň KVL spolupodílet spolu s ministry MZe a  MŽP na vlastním schvalování složení ÚKOZ, aby se demokratickým způsobem vyloučil pouze jednostranný pohled státní správy na otázku ochrany zvířat proti týrání.

     Dle našeho názoru by státní správa, když již sama nehodlá nic dělat, alespoň neměla překážet v práci dobrovolníkům a veterinárním lékařům, kteří se snaží za státní správu a místní samosprávu sami na své náklady plnit jejich povinnosti. 

Žádné komentáře: